Powered By Blogger

zaterdag 17 november 2018

Makkers staakt uw wild geraas over Zwarte Piet

Ik wil er toch iets van zeggen. De hele discussie over Zwarte Piet stuit me tegen de borst. Ik word er zelfs boos over. Een kinderfeest verpesten, hoe haal je het in je hoofd.

Toevallig vond ik in een stapeltje op te ruimen boeken van een buurman een oude prisma over zeeroverij in de Gouden eeuw. Ik heb het in een paar avonden verslonden. Ik realiseerde me weer eens de ellende die gebracht is in het Caraïbisch gebied, allereerst door de machtige staten, Spanje voorop. En hoe dat tot uitroeiing van de oorspronkelijke bewoners en tot de import van slaven heeft geleid. Wat waren die Spanjaarden ongelofelijk machtig en wat waren alle machthebbers wreed en zelfzuchtig.
Maar het is onzin om nu excuus aan te bieden voor de slavernij, wie heeft daar wat aan? Je kunt de geschiedenis niet overdoen, die is zoals hij is. Zeeroverij was, als het met een kaperbrief ging, ook nog wettig, een vorm van economische oorlogsvoering, pikken van je vijanden. Er is wat gemoord en verkracht. Gek dat er zo veel geromantiseerde films zijn met de Brad Pitt’s van deze tijd. Er klopt niks van, maar de filmzalen zaten vol.

Maar er zijn nu te veel morele betweters op pad met hun opgeheven vingertje die graag misbruik maken van de geschiedenis en nu en toen willen misbruiken, zoals jaren geleden  in het Amsterdamse Scheepvaartmuseum met hun 'weg-met-ons' tentoonstelling over de slavernij én hun 'oikofobisch' stoken over Zwarte Piet. Ik vond het genant.

Nooit heb ik gezien of geloofd dat Zwarte Piet er toe leidde dat zwarte mensen werden gediscrimineerd. Kinderen stellen misschien verbaasde vragen maar 'discrimineren' kennen ze niet (misschienn wel 'pesten').

Blijf a.u.b. af van een oud volksfeest waaraan ik zelf zulke goede herinneringen heb. 'Makkers staakt uw wild geraas'.

Ik kreeg mijn goede humeur weer terug door de brief van een oud collega die schreef: 'ik sla me wel door die discussies heen met mijn vroege jeugdherinnering: Zwarte Piet, dat was mijn ome Arie'.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten