Powered By Blogger

donderdag 14 december 2017

De bruidsmars brengt geen geluk in een huwelijk

Na mijn bezoek aan de opera Lohengrin van Richard Wagner bij de Nationale Opera in Amsterdam, begrijp ik wederom niet goed waarom mensen op hun huwelijk zo graag de bruidsmars uit de 3e akte willen horen (en dan nog vaak alleen de muziek terwijl het een koorzang met tekst is, een loflied op de deugdzaamheid).

Weten ze niet dat het heel slecht afloopt met het huwelijk van Elsa, dochter van de hertog van Brabant en graalridder Lohengrin, zoon van Parsifal? 

Al snel na het lied slaat het wantrouwen toe bij Elsa en gaat ze 'zeuren' om zijn naam en achtergronden die geheim moeten blijven en later blijkt dat Lohengrin nooit de intentie heeft gehad om lang te blijven hangen in zijn verbintenis. 

Deze muziek draaien op je huwelijk is vragen om moeilijkheden. Ik weet het want ik heb zelf, lang geleden, die fout een keer gemaakt. Ik waarschuw maar één keer....

Als je klassiek bent georiënteerd, neem dan liever één van de andere 'evergreens': ten eerste is er de Hochzeitsmarsch van Felix Mendelssohn Bartholdy (Op. 61) die gespeeld wordt als het bruidspaar verschijnt op de plechtigheid. 
 

Het andere klassieke nummer voor huwelijken is een nummer van Pachelbel, getiteld 'Kanon und Gigue in D-Dur für drei Violinen und Basso Continuo'. Een mooi nummer waarmee ooit nog hier de spot is gedreven.

Of zoek iets beters....iets persoonlijks en verlaat de plat getreden paden.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten