Powered By Blogger

dinsdag 16 oktober 2018

Historische beelden van het 'wraaktrio' uit de Ring des Nibelungen van Richard Wagner

Als men mij zou vragen wat ik de mooiste scène vind uit de Ring des Nibelungen van Richard Wagner, dan zou ik niet antwoorden en er omheen draaien, als een lid van het Europese parlement dat over zijn declaratieformulieren praat.

Met een keuze doe je onrecht aan alle andere prachtige stukken uit de Ring. De keuze zou trouwens ook heel erg afhangen van mijn bui en emotionele stemming.

Maar als men zou vragen wat ik de mooiste gefilmde opname vind uit de Ring des Nibelungen, dan weet ik het antwoord direct. Dat is de bekende plaatopname uit 1960 van het 'Vengeance Trio' uit Götterdämmerung op YouTube. 

Hier zie je drie fenomenale zangers: Birgit Nilsson (1918-2005) als Brünnhilde, Dietrich Fischer-Dieskau (1925-2012) als Gunther en Gottlob Frick (1906-1994) als Hagen. Georg Solti (1912-1997) dirigeert als een ware acrobaat de Wiener Philharmoniker met allemaal middelbare mannen aan de instrumenten, geen vrouw te bekennen nog. Een klemmend tijdsbeeld.

Je ziet wel dat zo'n plaatopname anders gaat dan een optreden op het toneel want de non verbale communicatie van de zangers loopt niet steeds synchroon met de tekst. Het wezenlijke verschil tussen het operahuis en de platenstudio is acteren. Het verhaal is namelijk ronduit dramatisch: deze drie mensen zijn woedend op de held Siegfried, ieder heeft daarvoor zo zijn eigen redenen. Samen worden ze het eens dat Siegried moet sterven. 'Siegfried falle', maar de zangers staan geintjes te maken zo lijkt het. Hier meer over de Ring.

Er hörte Richard Wagner den ganzen Tag




Geen opmerkingen:

Een reactie posten